Friday, April 19, 2013

laksa johor




Belum-belum tenggelam timbul saya punye blog....komitmen dengan pelbagai perkara membuatkan sukar sikit nk menulis...ok hari ni saya nk berkongsi dengan kawan-kawan semua resepi laksa johor wong jowo,,saya ni asal usul org johor,tapi banyak sangat merantau pindah randah sebab belajar dan bile berkahwin pun kena pindah randah mengikut suami....ok saya tak mau cerita banyak..ade ke yg tau kisah saya..ahaks......perasan lebey bley..resepi yang selalu family saya gunakan...saya agak2 ye..nak bg sukatan tu agak  payah sikit..sukatan ini untuk 5 orang makan lebih kurang la ye...

Resepi kuah,
5 ekor ikan kembung(di bersihkan dan di rebus)
100 g udang segar(di bersihkan kulit jgn buang rebus buat stok n isinye di kisar)
segenggam udang kering(rendam n blend)
Ikan yang dah di rebus,di asingkan tulang kemudian blend sekali dengan udang kering dan juga udang segar sehingga halus dan lumat.

Bahan Tumis
1 paket  kecil kerisik
5 biji bawang kecil*
3 ulas bawang putih*
1 inci lengkuas*
1 inci halia*
1 inci kunyi*
7-8 tangkai cili kering di rendam*
2 sudu rempah kari ikan
1 kotak santan atau sebiji kelapa di ambil santannye
Bahan yang bertanda * di kisar halus di jadikan pes.

Bahan Rempah
2 sudu ketumbar
1 sudu jintan putih
1 sudu jintan manis
Bahan -bahan ini di sangai kemudian di kisar kering.

1 paket spagethi di rebus dan di toskan

Bahan Ulam(terpulang la ye..ape yang ade)
Tauge
Timun
Kacang panjang
Bawang besar
Daun kesum di racik halus

Bahan sambal(wajib ade br kick)
belacan bakar
cili kering yang di rendam atau cili padi
gula sedikit

(tumbuk halus)

Cara-caranye

1.Panaskan minyak,masukan bahan tumis yang telah di kisar halus.Masukkan juga rempah kari ikan..kacau sampai rempah masak,masukkan sedikit air.Kemudian,apabila telah pecah minyak bahan tumisan tadi masukkan segala rempah kering kacau rata.Masukan stok air rebusan kulit udang juga air rebusan ikan,Kemudian masukan isi udang,ikan yang telah di kisar tadi..
2.Tunggu sehingga menggelegak,masukan kerisik,dan juga santan..kacau selalu supaya tidak berketul2 santan bersama isi ikan tadi.Perasakan bersama air asam jawa,gula,dan juga garam.
3.Hidangkan spegethi yang telah di rebus bersama ulam-ulaman,dan juga sambal belacan.

Walaupun nampak proses membuat laksa johor ini rumit tetapi jangan risau..rasanya berbaloi kalau sesekali kita hidangkan menu ini tuk kawan -kawan atau family yang datang kerumah...ade jugak yang azi dah bagi resepi ni kat kawan-kawan sebab susah nk jumpa laksa johor ni di jual di gerai2..betul tak..ape lagi resepi dah ade..try le kalau beran...hi.hi..












No comments:

Post a Comment