Sunday, April 21, 2013

sambal tumis telur cair tengah versi kite

Hai semua,selamat pagi n assalamualaikum..sekarang ni tgh sarapan roti lutut(pernah dengar tak)dengan air milo panas.ni menu kita berapa tahun lepas..br nk update.dah mok cik ketinggalan zaman sikit..org berblog da bertahun2 kita br nk buat...ape derrrrr.tk kisahlah tu kan...janji buat jugak dan tidakketinggalan terus..

Menu ni adalah salah satu makanan fav suami saya..dia kalau saya masak ni memang suka sangat.idea ni saya ambil dr rancangan masakan nigella sebenarnya...tp masa tu dia rebus telur cair tengah untuk di buat salad...tp saya ambil untuk di masak bersama sambal tumis..

ok tak mau cite bebanyak..meh saya share menu ni...gambar please..he.he..
sambal telur cair 
ting....ting...ni la ropenye...
Bahan-bahan Sambal

15 biji cili kering(rendam dan kisar)
3 ulas bawang kecil
1 biji bawang besar(yang sedang)
3 ulas bawang putih
sedikit belacan
air asam jawa
garam n gula n perasa secukup rasa..
telur 4 biji(gred B atau C)
cara-caranye,
1.ok nak masak telur ni ade tekniknye ye...kalau  tak, susah nak menjadi..panaskan air kalau boleh biar penuh bila masukka telur akan menutupi keseluruhan telur.Bile air dah mendidih,slowkan api dapur,n masukkan telur satu persatu perlahan2.biar mereneh selama 4-5 minit.(sebab tu telur tu pastikan gred b atau c supaya mudah masak dan telur itu adalah suhu bilik..bukn yang di simpan dlm peti).Cukup 4-5 minit angkat n keluarkan telur cepat2 masukkan dlm air sejuk..biar terendam
2.Bawang putih,bawang merah,belacan,di tumbuk..potong bawang besar.
3.Panaskan minyak,tumis bahan yang di tumbuk tadi,masukkan cili kering.masukkan gula siap2 supaya cili kering tadi cepat masak..masukan air agak2 kepekatannye,kemudian tambah perisa,garam..n air asam agak2 la ye ikut tekak..tp garam kenala sikit je sebab dah ade belacan so masin dh.
4.Bila sambal dah siap baru masukkan telur yang di rebus dan dah siap di kupas td..nak kupas telur biarlah di bawah air lalu.Golek2 sekejap telur dlm sambal dan boleh padam api.

Boleh cicah dengan roti canai,roti,atau nasi dan juga lempeng.sambal ni best bile cm suprise gitu...tngokluar cm lembik bile belah ditengah dengan sudu,kuning telur yang cair2 pekat tu mengalir2..saya tak ade pulak simpan gambr telur yg di pecahkan tengahnye..kalau tak hadoi skrg jugak nk masuk dapur..masak sambal telor. ok  selamat mencuba..









No comments:

Post a Comment