Monday, April 29, 2013

Siput pepahat bercili



siput pepahat bercili
hola.hola bersiaran kita lagi hari ini..dah mcm rancangan masak2 pulak..huk.huk..lama kan takupdate..adoi ni la di namakan blogger suam2 kuku..hi.hi.minggu ni banyak perkara yg kena sattelkan harap2 semuanya berjalan lancar.amin.so jom kita layan resepi kita yang abad keberapa saya dah peram ni.

Siput pepahat bercili..ade yang kenal ke tak kenal..ade org lain panggil siput buluh,tapi saya panggil siput pepahat.walaupun rupanye tak la mcm pepahat sgt..kui.kui.sebenarnye saya suka makan makanan yang bercengkerang ni tapi perut saya tak berapa nak ok kalau makan.Mulalah,sebu,senak,semua ada..tak taula kenapa.Tapi saya mkn jugak2 kadang cuma kena redha la kalau sakit perut tu.Nak buat cm mane kalau tekak dah melambai2 nak mkn,perut akur memberi pelepasan.sesekali ok la..ok tak mau cerita bnyk ni saya up kan resepi siput pepahat bercili versi saya.

Bahan-bahan
sekilo siput pepahat(di bersihkan siput ni berpasir elok rendam dlm air n nanti dia muntahkan pasir tu)
2 batang serai dititik
cili api atau cili kisar
4 ulas bwg putih*
sebiji bawang merah*
seinci halia*
sesudu serbuk lada hitam
2 sudu sos cili
2 sudu sos tiram
2 sudu sos tomato
garam dan gula
Bahan yang bertanda (*) di tumbuk ye

Caranye
Panaskan minyak.Tumis bahan yang di tumbuk,Masukkan serai yang di titik,kemudian masukkan cili kisar,semua jenis sos,serbuk lada hitam,garam dan gula.Masukkan air dlm 3 sudu besar
Bila dah agak2 masak sosnye masukkan siput pepahat dan tutp..biarkan ia terbuka n masak..Jangan letak air banyak2 ye sebab nanti dah jd macam sup pulak,sebab siput ni mengeluarkan air macam lala.Bila semua siput dah terbuka dah boleh padamkan api...itu cara saya..ade version org lain di kukus dulu siput pepahat tu baru masukkan dlm bahan tumisan supaya sosnye tak terlalu berair,Mane2 pun boleh.Saya lebih suka berkuah sikit sebab siput ni manis sgt..lagi sedap kalau berkuah letak kat nasi.

Selamat mencuba ye...

No comments:

Post a Comment