Wednesday, April 24, 2013

Resepi peria katak masak lemak dengan putik jagung

Hai semua,hari ni masak ape.Cuaca yang mendung ni buatkan kita rasa mengantuk dan rasa lemauuuuuu jek.Ok hari ni saya nak kongsikan satu resepi yang sedap,sihat dan berkhasiat.Saya suka sangat makan sayur peria nih.selain sebab2 khasiatnye yang banyk saya sukakan rasanye yang pahit-pahit membuka selera makan saya.Saya dapat inspirasi masakan ini dari mak kawan baik saya Kak mah.Ok kita tengok gambar dulu eh...
Peri katak masak lemak
Ni la ropenye peria katak masak lemak.
Resepinye:
2 biji peria katak yang sedang,
100 g udang(kalau tak ade udang boleh ganti dengan ikan bilis),
1 paket putik jagung
2 biji bawang kecil*
2 ulas bawang putih*
3-4 biji cili merah/cili padi*
sedikit kunyit*
Cara-cara
Tumbuk bahan yang bertanda(*) sehingga lumat.
Potong peria,bersihkan,juga udang buang kulit,n potong putik jagung.
Panaskan kuali,masukkan 2 sudu minyak masak,tumis bahan tumbuk tadi hingga naik bau,masukkan udang dan tumis lagi.
Bila udang nampak sedikit kecut masukkan sedikit air dan juga santan pekat,masukkan peria,dan putik jagung.
Biar mereneh dan perlu di kacau selalu supaya tidak pecah minyak.
Perasakan dengan sedikit garam,gula n air asam jawa sedikit atau boleh digantikan dengan tomato.

Hidangkan bersama dengan nasi putih,ikan masin atau ikan goreng.Saya pun suka kalau peria katak yg di goreng rangup.selalu kat kedai mamak ade peria goreng tepung rangup ni.Saya pun pernah buat nanti saya buatkan entrynye ye.





No comments:

Post a Comment